MASATS millora la precisió de la frenada amb el nou sistema de posicionament per radar (RPS)

MASATS ha completat amb èxit les proves dinàmiques del sistema innovador de posicionament per radar (RPS). Aquesta aplicació revolucionària ha estat desenvolupada per AUTO DRIVE SOLUTIONS i adaptada a les necessitats del sector ferroviari sota la direcció de l’equip d’enginyeria de MASATS a través del seu programa de recerca i desenvolupament.
Les proves, que es van dur a terme a les instal·lacions COR de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a Rubí (FGC COR), van ser possibles gràcies a la generosa contribució de FGC, que va proporcionar els trens i les vies per a les proves. FGC és un ferm defensor de les iniciatives innovadores i sempre està a la recerca d’idees disruptives amb tecnologia d’avantguarda que es puguin aplicar a la indústria ferroviària.
El RPS consisteix en un sensor de radar instal·lat sota el xassís del tren i una balisa passiva en forma d’una regla contínua muntada a la plataforma de la via que codifica dades de posició úniques. El sistema proporciona dades en temps real sobre la posició del tren (cm), la velocitat (cm/s) i l’acceleració (cm/s²). La balisa es pot instal·lar en segments discrets o continus al llarg de l’estació. Segons les proves, una aturada de precisió només requereix la instal·lació d’un tram de balisa de 16 m a la plataforma de via de l’estació.
El RPS es pot integrar en sistemes ATO o funcionar com un dispositiu d’assistència al conductor autònom, independent del sistema de senyalització existent, la qual cosa en simplifica la integració. En aquesta configuració, una interfície visual instal·lada a la cabina del conductor indica la intensitat de frenada necessària durant la fase d’aturada. Les proves realitzades a FGC van utilitzar aquesta configuració, aconseguint de manera constant aturades precises al punt designat amb una precisió millor de 5 cm. Tenint en compte que la precisió de les aturades mitjançant referències visuals externes normals varia entre ±1 i ±2 m, aquest nivell de precisió representa un fita en la indústria ferroviària, ja que permet la capacitat d’aturada precisa per a sistemes que no depenen de la tecnologia CBTC.
Un cop el tren s’ha aturat completament, el sistema verifica que el punt d’aturada és correcte (és a dir, dins dels límits especificats). L’RPS pot permetre llavors l’obertura de les portes del tren, així com l’activació d’altres sistemes d’infraestructura, com ara les portes d’andana i els gap fillers.
Aplicacions:
El RPS és la solució perfecta per a línies de metro regionals i no automatitzades (GoA1, GoA2) on hi ha el desig o la necessitat d’instal·lar portes d’andana (o gap fillers), però el sistema de senyalització existent no pot proporcionar les senyals necessàries per controlar el funcionament automatitzat. No cal actualitzar el sistema de senyalització ni fer canvis en l’operació actual dels trens. El RPS identifica i reconeix la posició d’aturada del tren i genera de manera autònoma els senyals necessaris basant-se en les toleràncies d’aturada per facilitar el funcionament de les portes de andana o dels gap fillers.
En el cas d’una línia de tramvia, el RPS funciona de la mateixa manera, excepte per la instal·lació de la balisa passiva. En la majoria dels casos, el tramvia circula per superfícies pavimentades (asfalt, formigó, etc.), de manera que la balisa passiva es substitueix per patrons de punts elevats que proporcionen la informació codificada. Els patrons de punts es pinten a terra amb la mateixa pintura que per a les línies de trànsit, la qual cosa facilita encara més la integració de tot el funcionament del RPS.
La contribució més important del RPS és el sistema de barreres ajustables innovador de MASATS (PASD): un disseny de portes d’andana capaç d’adaptar-se a diferents configuracions de tren, la qual cosa permet que serveixi línies amb flotes mixtes.
Articles Relacionats
El Ministre d’Indústria inaugura les noves instal.lacions de Masats
L’empresa Masats va cel.lebrar el 14 de novembre la inauguració oficial de la seva nova planta al polígon industrial de Salelles, amb la presència destacada…
#AIDA Visió Artificial + IA: el futur de l’accessibilitat en el transport públic
La mobilitat urbana evoluciona cap a un model més inclusiu i eficient. A Busworld, Masats presenta AIDA, un sistema que combina cambres i algoritmes de IA per a automatitzar l'obertura…